Skip to main content

Privatlivspolitik

Panter Rejsers privatlivspolitik

Ansvarlig omgang med kundernes personoplysninger, der indsamles og behandles, som led i markedsføring, planlægning- og afvikling af rejser, er vigtigt for os.

Nedenfor kan du læse om, hvordan vi håndterer dine personlige oplysninger og hvilke rettigheder du har.

Hvilke personoplysninger indsamles?
Panter Rejser indsamler og behandler som udgangspunkt alene almindelige personoplysninger. I konkrete tilfælde i forbindelse med en bestilling af rejse, kan det være nødvenligt i begrænset omfang, at indsamle følsomme personoplysninger (f.eks. behov for assistance ved handicap eller anden sygdom) og oplysninger om cpr. nummer.

Vi indsamler de oplysninger du giver os i forbindelse med bestilling af en rejse. F.eks. via vores online bookingsystem eller ved kontakt til vores salgsafdeling, herunder navn og adresse, telefonnummer, e-mailadresse, bankoplysninger, betalingskortoplysninger, afrejsested, rejsemål, afrejse- og hjemkomst datoer.

Vi vil endvidere behandle oplysninger, som registreres i forbindelse med bestillingen, f.eks. ønsker om specialkost, samt helbredsoplysninger, der er relevant for gennemførsel af rejsen. Derudover f.eks. fødselsdato el. cpr. nummer (hvis det kræves), oplysninger om rejseledsager, pasnummer, foreningstilhørs-forhold (gruppe rejser). Alle oplysninger i forbindelse med udarbejdelse af visum. For virksomheder også cvr. nummer og evt. kreditoplysninger.

Vi benytter også dine almindelige personoplysninger ved bestilling af brochure eller ved udsendelse af f.eks. katalog, nyhedsbrev eller nyhedsmail.

Formålet med behandlingen af personoplysninger
Dine personoplysninger vil blive behandlet, for at vi kan opfylde vores forpligtelser over for dig. Disse forpligtelser kan f.eks. bestå i at levere den rejse eller de tillægsydelser, som du har bestilt, eller at stille de ydelser og/eller produkter til rådighed, som udbydes eller efterspørges af dig.

Dine personoplysninger vil også blive behandlet, for at vi kan opfylde vores forpligtelser i henhold til love og forordninger, f.eks. vedrørende sikkerhed. Behandlingen kan også omfatte oplysninger om kommunikation mellem dig og os, f.eks. spørgsmål til rejsen og klager.

Ud over de ovenfor anførte formål giver du også samtykke til, at dine personoplysninger kan anvendes til nedenstående formål samt danne grundlag for vores markeds- og kundeanalyser, risikohåndtering og statistik for at kunne give dig bedre rejsetilbud og bedre service.

Hvis du ikke skriftligt har frabedt dig direkte markedsføring, vil vi også anvende dine personoplysninger til at give dig forskellige tilbud om ydelser og/eller produkter. Du kan når som helst ved hver markedsførings¬henvendelse framelde sådanne tilbud.

Ved at give oplysninger om din helbredstilstand, accepterer du, at vi behandler disse følsomme personlige oplysninger med det formål at kunne levere det bestilte produkt eller anden service på rejsen. Følsomme data, herunder helbredsoplysninger bruges aldrig til statistik, markedsundersøgelser eller markedsføring.

Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde de ovennævnte formål. Vi gemmer normalt dine personlige oplysninger i 2 år fra datoen for din sidste tur eller fra kontakt med os generelt. Hvis du har registreret dig for at modtage nyhedsbrev eller tilbud, gemmer vi dine personlige oplysninger, så længe du ønsker at fortsætte med at modtage dette.

I nogle tilfælde må vi muligvis opbevare data i længere tid, når det kræves ved lov (f.eks. i henhold til bogføringsloven) eller for eksempel klager.

Hvem behandler personoplysningerne?
Dine personlige oplysninger behandles af vores medarbejdere og af vores systempartnere og administrative servicepartnere med hvem vi har kontrakter om beskyttelse af personoplysninger.

Dine personoplysninger kan også behandles inden for rejsebranchen, som flyselskaber, busselskaber, hoteller, guider og lokale partnere på rejsedestinationen. Kun nødvendige oplysninger gives til enhver tid.

Behandling af personoplysninger i lande uden for EU og det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
Afhængig af hvor dit rejsemål er beliggende, kan dine personoplysninger blive behandlet uden for EU og det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS). Selv om rejsens endelige destination er inden for EU / EØS, kan f.eks. Transportvirksomheder og hoteller være baseret uden for EU / EØS. Kun de oplysninger, der kræves til udførelse af turen og andre tjenester, leveres til partnere.

Når du afgiver personoplysninger til os, giver du samtykke til, at vi behandler personoplysninger uden for EU og EØS og er opmærksom på, at lovgivningen om beskyttelse af privatlivets fred kan være lavere end inden for EU og EØS. Indhentes samtykke hos forældre for børn og unge under 13 år.

Dine rettigheder til oplysninger om dig.
Du har til enhver tid ret til at tilbagetrække dit samtykke til at vi kan behandle de oplysninger, du har givet os.

Dette betyder, at du også kan anmode om rettelse eller sletning af dine personlige oplysninger. En sådan anmodning skal ske skriftligt til os. Dine data korrigeres eller slettes derefter inden for en måned. Hvis du har en nuværende tur, der ikke er afsluttet eller afsluttet, eller har en løbende klage eller lignende, slettes dataene inden for en måned efter færdiggørelsen.

Du kan logge ind på Min side med dit kodeord og e-mail og se personlige oplysninger, vi gemmer om dig og dine rejser. Du kan også rette og opdatere oplysninger. Du kan også kontakte os med anmodningen om at få adgang til de registrerede oplysninger, vi har om dig, som vi vil levere inden for en måned.

Vil du vide mere om GDPR?
http://www.gdpr.dk/

Du kan endvidere læse mere om dine rettigheder og klage muligheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

Hvis du vil kontakte os, har du følgende muligheder: adresse Panter Rejser, Ved Anlæget 20, DK-7100 Vejle, telefon +45 7585 7333, eller e-post Panter@PanterRejser.dk., CVR nummer.: 26900441.

Vejle, d. 25. maj 2018

Hurtigsøgning
Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.